Home/جانبی خودرو/علائم خرابی دیسک ترمز
Last Updated: 25ام بهمن, 1401

علائم خرابی دیسک ترمز

..

علائم خرابی دیسک ترمز | هر یک از اجزای ماشین به منظور کنترل کردن بهتر خودرو و ماشین های سنگین کنار هم قرار گرفته اند. یکی از اجزای بسیار مهمی که در خودروها و ماشین های سنگین وجود دارند، دیسک ترمز می باشد. این عضو وظیفه متوقف کردن ماشین را برعهده دارد و جزء مهم ترین اجزای خودرو برای کنترل کردن محسوب می شود.

بابل کالا

دیسک ترمز چیست؟

نام دیگر این قطعه دیسک چرخ است و با توجه محل قرار گیری آن که ما بین چرخ‌ها و لنت ترمز است ظاهری دایره‌ای شکل دارد. این قطعه را از جنس آلومینیوم، فولاد، چدن یا آهن می‌سازند و لنت ترمز با ایجاد اصطکاک بر روی آن‌ها به کمتر شدن سرعت یا توقف کامل اتومبیل کمک می‌کنند. دیسک را توسط چند پیچ به قسمت مربوط به خود بسته‌اند که این کار به سادگی صورت گرفته است.

درک عملکرد این بخش زیاد هم سخت نیست، هنگامی که پدال ترمز فشرده شود پدهای لنت با دیسک چرخ خودرو برخورد می‌کنند و این کار باعث ایجاد اصطکاک و کم شدن سرعت چرخش دیسک ترمز می‌شود. به این ترتیب با کاهش سرعت دیسک ترمز سرعت چرخ‌ها هم کم می‌شود تا در نهایت اتومبیل به توقف کامل برسد.

علائم خرابی دیسک ترمز

علائم خرابی دیسک ترمز

علائم خرابی دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز

– دیسک ترمز معمولی:

این نوع دیسک ترمز ها به شکل کاملا ساده طراحی شده اند و دارای سطح صاف و صیقلی شده هستند. نام دیگر این دیسک ترمز های معمولی Solid می‌باشد. آهن مهم ترین آلیاژ در تولید این نوع دیسک ترمز است که دارای ضریب حرارتی بالایی نیست. به همین دلیل، خودرو هایی که از دیسک ترمز معمولی بهره می‌برند معمولا قابلیت ترمزگیری خوبی ندارند.

این دیسک ها خصوصا در خودرو های دارای سیستم ضد قفل به راحتی داغ می‌شوند و دارای یک صفحه آهنی توپر هستند.

– دیسک ترمز خنک شونده:

این مدل دیسک ترمز خودرو که با خنک شونده هم شناخته می‌شود از اشکال متفاوتی برخوردار است.

تعبیه کانال های خنک کننده در درون آن وجود داشته باشد. این پروسه خنک کنندگی به کاهش حرارت کالیبر نیز کمک شایانی می‌کند. در این نوع دیسک ها سیستم ترمز به خوبی عمل کرده و کاهش ترک خوردگی دیسک را نیز به همراه دارد.

علائم خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز های خنک شونده خود نیز دارای انواع مختلفی است:

دیسک های سوراخ دار

سطح این دیسک ها دارای سوراخ هایی است که به منظور خروج حرارت ناشی از درگیری ترمز و لنت ها و کاهش اصطکاک است. دلیل دیگر وجود این سوراخ ها برای خروج گازهایی است که مواد موجود در لنت در زمان درگیری دیسک از خود متصاعد می‌کند.

خروج و تخلیه این حرارت و گاز ها در نهایت عملکرد بهتر سیستم ترمز را در پیش دارد. اما وجود آنها موجب ضعف در عملکرد دیسک ها می‌شود.

دیسک های شیاردار

شیار هایی بر روی این نوع دیسک تراش داده می‌شود که عمل انتقال گاز، آب، و حرارت را از روی سطح دیسک مدیریت می‌کند. استفاده از دیسک های شیاردار معمولا در خودرو های مسابقه ای مرسوم است و توان مقابله با فشار های بالا را دارا هستند.

دیسک های مختلط

شیار و سوراخ با هم بر روی این نوع دیسک ها تعبیه شده است که در کنار حفظ یکپارچگی دیسک، آب، گاز، و حرارت از سطح آنها منتقل می‌شود و اصطکاک لنت ها را کاهش می‌دهد.

دیسک های موج دار

وزن این دیسک ها بسیار کمتر از انواع دیگر است و تخلیه حرارتی بهتری را شامل می‌شود. صفحه خارجی این نوع دیسک دارای کنگره های موجی است و دوسطح آن نیز سوراخ دار می‌باشد. یک صفحه کوچکتر شیادار نیز بین دو صفحه آن قرار می‌گیرد و استحکام آن را افزایش می‌دهد.

این دو سطح تنها در مرکز به هم متصل هستند و اتصالی در بین محیط آنها وجود ندارد. دیسک های موج دار قبلا بر روی موتور های مسابقه ای بکار می‌رفت اما کمپانی آئودی تصمیم بر استفاده از آنها بر روی خودرو های خود گرفت.

علائم خرابی دیسک ترمز

لرزش و یا صدای نامتعارف به هنگام ترمزگیری

تغییر رنگ سطوح دیسک

ترمزگیری ضعیف همراه با لرزش و طی مسافت بیشتر برای ترمزگیری

وجود شیارهای کوچک برروی دیسک

خوردگی سریع لنت ها و عدم ترمزگیری بصورت کامل

داغ شدن بیش از حد، استفاده از لنت ترمز نامرغوب و عدم تعویض به موقع لنت ترمز، از جمله مهمترین دلایلی هستند که موجب می شوند تا دیسک ترمز دچار فرسودگی شده و کارایی خود را از دست بدهد.

علائم خرابی دیسک ترمز

علائم خرابی دیسک ترمز

علائم خرابی دیسک ترمز

جنس دیسک ترمز

برای این که دیسک ترمز مقاومت خود را به خوبی حفظ کند باید جنس خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شود از میان جنس‌هایی که برای دیسک ترمز خودرو به کار برده می‌شود، جنس دیسک ترمز از چدن عالی است.

چدن دارای قابلیت مقاومت بالایی نسبت به سایر فلزات در برابر فشار‌های مکانیکی است. که باعث استحکام فوق العاده آن شده‌اند.

انتخاب بهترین مواد برای دیسک ترمز اهمیت زیادی دارد، موادی که در دیسک ترمز قرار دارند شامل:

آلیاژ کروم
مولیبدن

این دو نوع از مواد باعث میزان بالایی از مقاومت در برابر خوردگی‌ها و زدگی‌هایی است که امکان دارد در طولانی مدت برای دیسک ترمز به وجود آید و باعث بروز مشکلاتی از این دست شود.

کربن، یکی از موادی است که باعث می‌شود گرما را به خود جذب نماید به همین خاطر در بیشتر موارد برای این که گرما جذب نشود مخصوصا در دیسک ترمز خودرو از موادی استفاده نمی‌شود که در آن‌ها کربن وجود داشته باشد زیرا کربن میزان گرما را تشدید می‌کند.

– نکته: البته یکی از نکاتی که در رابطه با کربن وجود دارد این است که میزان مقاومت بالایی را نیز به دیسک ترمز می‌دهد. در نهایت باید این مطلب را در نظر داشت که مواد سرامیکی همچون، فیبر کربن یا سرامیک کربن برای تولید دیسک ترمز بسیار مناسب و ارزشمند هستند.

مزیت‌هایی که برای این نوع از دیسک وجود دارد به این شکل است که ابتدا این دیسک‌ها دارای ثبات بسیار زیادی هستند. بنابراین در هر دمایی می‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

یکی از ویژگی‌های دیگری که برای دیسک ترمز خودرو وجود دارد میزان وزن کمی است که به آن اختصاص داده شده است.وزن کمی که برای دیسک ترمز وجود دارد یکی از فاکتور‌های مهمی است که باید در نظر داشت زیرا وزن سنگین برای دیسک ترمز نمی‌تواند کارایی خوبی را از آن به نمایش بگذارد.هنگامی که از دیسک ترمز مطالبی به میان می‌آید اولین نکته‌ای که در ذهن انسان نقش می‌بندد.میزان کیفیتی است که برای آن ایجاد شده است.

این کیفیت باید به صورتی باشد که میزان ترک و خوردگی‌هایی که امکان دارد در فرایند‌های مکانیکی که برای دیسک ترمز ایجاد می‌شود را از بین ببرد و میزان به وجود آمدن آن را به صفر برساند.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما