Home/جانبی خودرو/خرید بهترین روغن ترمز
Last Updated: 25ام بهمن, 1401

خرید بهترین روغن ترمز

خرید بهترین روغن ترمز | ترمز خودرو یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین بخش‌های خودرو برای کنترل این وسیله نقلیه و پیشگیری از تصادفات احتمالی است. روغن ترمز در فرآیند ترمزگیری و جلوگیری از خرابی ترمز اهمیت بسیاری دارد.

در حقیقت بدون روغن ترمز، فرآیند ترمزگیری اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که روغن ترمز خودرو کمتر از میزان استاندارد باشد. سیستم ترمزگیری. به مشکل خورده. و ترمز خودرو به خوبی عمل نمی‌کند.

پس لازمه داشتن یک سیستم ترمز خوب، داشتن یک روغن ترمز خوب و باکیفیت است. روغن ترمزها با نام ها و برند های مختلفی در بازار موجود هستند. متاسفانه تقلبی آن ها هم بسیار زیاد است. این امر باعث شده که انتخاب شما سخت شود و نتوانید بدون داشتن علم در این زمینه روغن‌ ترمز مناسب خودروی خود را خریداری کنید.

اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و سر رشته خرید روغن‌ ترمز خوب و با کیفیت را ندارید. پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید، زیرا شامل تمامی نکات مهم و کاربردی برای خرید روغن ترمز خوب و با کیفیت می باشد.

بابل کالا

روغن ترمز چیست؟

هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز میگذارید،روغن ترمز این نیرو را به ترمزهای جلو و عقب فشار می‌دهد. و خودرو را متوقف میکند. این روغن یک ماده غیر تراکم پذیر است که نیروی ایجاد شده توسط فشار روی پدال ترمز را به صورت یک نیروی هیدرولیکی به لنت ترمز انتقال می‌دهد.بر اثر اصطکاک میان لنت و دیسک سرعت خودرو کم یا متوقف میشود.در واقع روغن ترمز تمام اجزای سیستم ترمز خودرو را حرکت می‌دهد.این روغن بر اثر دما و فشار بالا کار می‌کند.روغن ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و رطوبت نقطه جوش آن را پایین آورده و باعث می‌شود خاصیت خود را از دست بدهد.روغن ترمز به سختی تبخیر می‌شود و نکته مهم در هنگام انتخاب آن این است که روغنی انتخاب شود که با قطعات فلزی و پلاستیکی که با آنها در تماس است سازگار باشد.

روغن ترمز یکی از مهم ترین مایعات خودرو است که بدون آن رانندگی ایمن غیرممکن خواهد بود زیرا ترمزها کار نمی‌کنند.

خرید بهترین روغن ترمز | خرید روغن ترمز خوب

خرید بهترین روغن ترمز | خرید روغن ترمز خوب

انواع روغن ترمز

روغن‌های ترمز. بر اساس. ترکیبات شیمیایی. به کار رفته. در آن‌ها به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که آن‌ها را با DOT دسته‌بندی می‌کنند. نقطه جوش و میزان تراکم این روغن‌های ترمز با هم تفاوت دارند و بر همین اساس هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

DOT 2: این دسته از روغن ترمزها کمترین نقطه جوش (۱۹۰ درجه سانتی‌گراد) را دارند.
DOT 3: نقطه جوش این دسته معمولا ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد است. این روغن ترمز زرد رنگ است.
DOT 4: این روغن ترمزهای آبی رنگ، نقطه جوش بالاتری دارند. معمولا برای این دسته ۲۳۰ درجه، به عنوان نقطه جوش بیان می‌شود.
DOT 5: این دسته از روغن ترمزها که معمولا بنفش رنگ هستند، در ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد جوش می‌آیند. اما به جز نقطه جوش بالاتر، خاصیت جذب رطوبت پایین‌تری هم دارند.
DOT 5.1: این روغن ترمز درحقیقت همان DOT 4 است اما ویژگی‌های DOT 5 را هم دارد. رنگ این روغن ترمز معمولا سبز است.
خرید بهترین روغن ترمز | انواع روغن ترمز

خرید بهترین روغن ترمز | انواع روغن ترمز

ویژگی های یک روغن ترمز خوب چیست؟

یک نکته مهم این است که. سیستم ترمز هر خودرو متناسب با یک روغن ترمز خاص طراحی شده است. بنابراین از ترکیب کردن روغن‌ها و یا تعویض آن با مدلی که با نمونه قبلی کاملا متفاوت است، جدا خودداری کنید؛ چرا که ممکن است به سیستم ترمز خودرو آسیب‌های جدی وارد کند. حال روغن ترمز خوب چه خواصي دارد يا بايد داشته باشد؟

خرید بهترین روغن ترمز

مايعی سمي و سوزان است.
غير قابل تراكم است و نبايد در دماهاي خيلي پايين يخ بزند.
به راحتي در آب حل ميشود: در صورت مخلوط شدن يا تماس مايع ترمز با آب، خاصيت آن از بين مي رود.
رنگ را به سرعت از بين مي برد.
يكي از دلايل مهم كند بودن عكس العمل سيستم ترمز فساد روغن ترمز است
نقطه جوش بالا: باید سیالی که به عنوان روغن ترمز مورد استفاده قرار می گیرد نقطه جوش بالایی داشته باشد(هنگام عملکرد ترمز گرمای زیادی به روغن ترمز تحمیل می شود. ) دماي جوش DOT3 در محيط بدون رطوبت 205 درجه سانتيگراد و در هنگاميكه در معرض رطوبت باشد 140 درجه سانتيگراد است. اين دما براي DOT4 حدود 230 درجه سانتيگراد است.
روغن ترمز نباید در دمای پایین دچار یخ زدگی شود. و به همین دلیل سیالی که پایه آب داشته باشد نمی تواند به عنوان روغن ترمز مورد استفاده قرار گیرد.
دارای ویسکوزیته مناسبی در دمای پایین باشد تا بتواند به راحتی در لوله ها و مسیر ها جریان یابد.
طیف دمای کار وسیعی داشته باشد یعنی از دماهای بالا تا پایین ترین دمایی که خودرو ممکن است در آن کار کند بتواند به خوبی کار کند. و فراریت بسیار کمی داشته باشد.
با تجهیزات و مواد تشکیل دهنده قطعاتی که وظیفه آب بندی سیستم ترمز را دارند مانند اورینگ ها، واشر ها و… سازگار باشد.

خرید بهترین روغن ترمز | خرید روغن ترمز

خرید بهترین روغن ترمز | خرید روغن ترمز

به طور کلی روغن ترمز باید برای 4 استاندارد مهم تست شود :

1.در دماهای پایین سیال بماند؛ نباید با انجماد سفت شود.
2.مقاومت در برابر جوش (و تبخیر) در دماهای بالا داشته باشد.
3.کار کردن با بخش های دیگر سیستم ترمز و دیگر مایعات ترمز
4.میزان خوردگی سیستم ترمز را کاهش دهد.

خرید بهترین روغن ترمز

خرید بهترین روغن ترمز مناسب خودرو

لزوما روغن ترمزهایی که دمای جوش بالاتری دارند مناسب تمام خودروها نیستند. عواملی مثل وزن خودرو، نوع موتور، سیستم انتقال قدرت و… می‌توانند مشخص کنند که کدام روغن ترمز برای خودرو بهترین عملکرد را دارد.

البته عموما در دفترچه راهنمای خودروها. بهترین روغن ترمز برای خودرو مشخص شده. اما اگر به این دفترچه دسترسی نداشتید می‌توانید از یک مکانیک با تجربه مشورت بگیرید.

به صورت کلی روغن ترمزهای DOT 3 و DOT 4 مناسب خودروهای سواری هستند.

با توجه به. نکات. ذکر شده. می توانید روغن‌ ترمز مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از روغن‌ ترمزهای با کیفیت، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما