Home/جانبی خودرو/بهترین زمان تعویض ضد یخ
Last Updated: 25ام بهمن, 1401

بهترین زمان تعویض ضد یخ

بهترین زمان تعویض ضد یخ | زمان تعویض ضد یخ در خودروهای سواری از اهمیت فراوانی برخوردار است. البته این موضوع بیشتر به نوع ضد یخی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین کیفیت آن بستگی خواهد داشت. در مجموع همان اندازه‌ای که به کیفیت روغن موتور مصرفی اهمیت داده می‌شود باید به کیفیت ضد یخی که در یک خودروی سواری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز توجه شود.

پیش از اینکه به صورت مستقیم به موضوع دوره ی بهترین زمان تعویض ضد یخ بپردازیم، لازم است به تعریف ضد یخ اشاره شود. همان طور که سرویس های سالانه هر وسیله مختلف می تواند از هزینه های جانبی و هنگفت جلوگیری نماید و تضمین کننده سلامت همه جانبه وسایل باشد، تعویض به موقع ضد یخ نیز در حفظ ویژگی ها و خاصیت های آن تاثیر گذار است.

بابل کالا

ضد یخ چیست؟

ضد یخ ماده‌ای است که نقطه انجماد آب را کاهش می‌دهد و از خودروی شما در برابر اثرات سوء تشکیل یخ محافظت می‌کند. در واقع همان‌طور که دمای خارج خودروی شما از گرم به سرد تغییر می‌کند، ضدیخ در سراسر قطعه موتور پمپ می‌شود تا دمای یکنواخت را حفظ کند. همچنین ضدیخ با حفظ سطح مناسب مایعات، به جلوگیری از خوردگی نیز کمک می‌کند.ضدیخ‌ها ترکیباتی مانند اتیلن‌گلیکول یا پروپیلن‌گلیکول دارند که معمولا در سیستم‌های خنک‌کننده اتومبیل به آب اضافه می‌شوند تا مانع از آسیب رادیاتورها شوند. مواد افزودنی برای جلوگیری از یخ‌زدگی آب در بنزین معمولا حاوی متانول یا ایزوپروپانول هستند و دلیل متفاوت بودن رنگ ضدیخ‌ها از همدیگر همین است.

بهترین زمان تعویض ضد یخ

اهمیت استفاده از ضد یخ در خودرو

پیش از تولید مایعی به نام ضدیخ، از آب خالص برای کاهش حرارت تولید شده در موتور خودرو استفاده می‌شد. اما استفاده از آب خالص مشکلاتی را نیز به همراه خواهد داشت. محدود بودن نقطه انجماد آب تا نقطه جوش آن که بازه صفر تا صد درجه سانتی‌گراد را شامل می‌شود باعث ایجاد مشکلاتی در فصول و جغرافیای مختلف می‌شد.

بهترین زمان تعویض ضد یخ | ضد یخ

بهترین زمان تعویض ضد یخ | ضد یخ

به عنوان مثال استفاده از آب خالص در مناطق بسیار سردسیر موجب یخ زدن سریع آب در مجاری آب موتور و رادیاتور شده و از آنجایی که انجماد آب در محدوده صفر تا 4 درجه سانتیگراد که آب موتور به تدریج شروع به یخ زدن می نماید، باعث افزایش حجم آن می‌گردد، ترکیدگی و ترک خوردن بدنه موتور و رادیاتور را به همراه دارد.

در نقطه مقابل، در مناطقی با آب و هوای بسیار گرم نیز استفاده از آب خالص منجر به جوش آوردن زود هنگام آب و آسیب به موتور می‌شود. علاوه بر این آب خالص باعث ایجاد خوردگی در قطعات فلزی موتور نیز می‌شد. بنابراین لزوم استفاده از ماده‌ای که بتواند با تغییر در خاصیت آب، نقطه انجماد و جوش آن را تغییر دهد بسیار احساس ‌می شد.

تعویض ضدیخ

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا ضد یخ را باید عوض کرد؟ ضد یخ مانند همه مایعات موجود در خودروی شما پس از گذشت زمان خاصیت خود را از دست می‌دهد و اسیدی می‌شود.

وقتی ضد یخ حالت اسیدی پیدا کند، می‌تواند باعث خوردگی رادیاتور و دیگر اجزای مهم سیستم خنک کننده موتور خودرو مانند: شلنگ، پمپ آب، ترموستات و درپوش در رادیاتور شود.

همچنین پس از مدتی احتمال زنگ زدگی و جمع شدن ذرات خاک و سایر ذرات معلق در رادیاتور خودرو وجود دارد. آلودگی‌هایی از این دست باعث کاهش عملکرد ضدیخ در خودرو می‌شود و تنظیم دمای موتور خودرو را با مشکل مواجه می‌کند، این موجب گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب دیدن دیواره‌های موتور خودرو می‌شود.

بهترین زمان تعویض ضد یخ

زمان تعویض ضد یخ

زمان تعویض ضدیخ به عوامل متعددی مانند مدل ماشین و برند ضدیخی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. در حالت کلی ضدیخ‌ها به نوع پایه معدنی و پایه آلی تقسیم بندی‌ می‌شوند. ضد یخ‌های پایه معدنی معمولا باید به صورت سالیانه تعویض شوند و ضدیخ‌های آلی هر سه سال یک بار. به دلیل آنکه تشخیص این دو ضدیخ از یک‌دیگر آسان نیست، توصیه می‌شود ضدیخ اتومبیل را به صورت سالیانه تعویض کنید.

اگر ضدیخ. سالم نباشد و یا از سوی دیگر میزان آن در خودرو کم باشد، نمی‌تواند دمای خودرو را کنترل کند و متعادل نگه دارد و در نتیجه باعث قطعات خودرو می‌شود.

بهترین زمان تعویض ضد یخ | زمان تعویض ضد یخ

بهترین زمان تعویض ضد یخ | زمان تعویض ضد یخ

با توجه به این که ضد یخ ماده‌ای نیست که کف کند، در صورت مشاهده‌ی کف یا چیزی مشابه با آن در مایع خنک کننده‌ی خودرو باید به فکر تعویض ضد یخ کهنه و جایگزینی آن با ضد یخ تازه باشید. دلیل وجود کف در مایع خنک کننده‌ی خودرو می‌تواند ورود هوا به سیستم خنک کننده‌ی خودرو باشد. یکی از کاستی‌هایی که منجر به این موضوع می‌شود. وجود حفره، سوراخ یا ترک خوردگی در قسمتی از واتر پمپ است که وظیفه‌ی مکش را بر عهده دارد. در صورت مشاهده‌ی این مشکل چاره‌ای جز تخلیه کردن کامل مایع خنک کننده ی خودرو نیست. پس از آن باید واتر پمپ و سایر اجزای تشکیل دهنده‌ی. سیستم خنک کننده‌ی خودرو. عیب‌یابی. و ایراد مربوطه شناسایی و برطرف گردد. سپس می‌توان مایع خنک کننده‌ی تازه را به سیستم خنک کننده‌ی خودرو وارد نمود.

بهترین زمان تعویض ضد یخ

در این میان روش ساده‌ی دیگری هم وجود دارد که از طریق آن می‌توان سالم بودن ضد یخ موجود در رادیاتور خودرو را مورد بررسی قرار داد. به این منظور می‌توانید مقداری از محلول موجود در رادیاتور خودرو که تلفیقی از آب و ضد یخ است. را درون ظرف تمیزی. ریخته. و آن را در جا یخی. یخچال قرار دهید. اگر این محلول پس از گذشت مدت معینی یخ زد نشان از آن دارد که ضد یخ موجود در آن نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. اما اگر محلول یاد شده پس از سپری شدن چندین ساعت به همان حالت عادی باقی ماند نشان از آن دارد که درصد ضد یخ موجود در آن و همچنین کیفیت ضد یخ کاملا مناسب است.

به هر حال مواردی که به آنها اشاره شد از جمله ترفندهای ساده‌ای هستند که به کمک آنها می‌توان زمان تخلیه کردن ضد یخ کهنه و جایگزین نمودن آن با نمونه‌ی جدید را تشخیص داد.

بهترین زمان تعویض ضد یخ | تعویض ضد یخ

بهترین زمان تعویض ضد یخ | تعویض ضد یخ

مشکلات احتمالی در صورت تعویض نشدن به موقع ضد یخ

اولین و شاید مهمترین ویژگی ضد یخ خاصیت ضد خورندگی آن می باشد. این ویژگی به صورت مستقیم مرتبط با زمان استفاده از ضد یخ دارد و اگر تعویض به صورت منظم انجام نشود قطعا از بین رفتن این ویژگی می تواند تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک کننده بگذارد.

دومین موضوع که با رعایت نکردن مکرر ضد یخ به وجود می آید. از بین رفتن خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما می باشد. که این دو نیز با تغییرات جوی می توانند آسیب های جدی به موتور و سیستم خنک کننده وارد نمایند.

با توجه به. این نکات. می توانید ضد یخ مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ضد یخ های با کیفیت، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما